Aktsiaselts Tallinna Linnatransport (TLT) koostöös surugaasibusside
tankimishanke võitnud Bioforce Infra OÜ-ga on Peterburi tee
bussiterminali juurde loonud Baltikumi suurima surugaasitankla, kus
alustatakse kõikide pealinna keskkonnasõbralike biogaasil sõitvate
busside tankimisega.
„Nüüdsest saavad igapäevaselt Peterburi tee bussiterminalis tankimas
käia kõik 100 juba pealinnas sõitvat surugaasibussi. Sel aastal lisandub
linnaliiklusesse veel 100 biogaasil sõitvat bussi ning käimas on ka
riigihange, mille eesmärk on soetada veel kokku kuni 150 biometaanil
sõitvat bussi, et jätkata Tallinna ühistranspordi üleminekut
keskkonnasõbralikule ühistranspordile,“ selgitas TLT juhatuse esimees
Deniss Boroditš. Ta lisas , et aastaks 2025 soovitakse kõik olemasolevad
diiselbussid asendada keskkonnasõbralike ja kaasaegsete alternatiividega.
Tallinna abilinnapea Andrei Novikovi sõnul plaanitakse kokku
lähiaastatel soetada 350 gaasibussi tänu millele veeremi keskmine vanus
langeb 9,5-aastalt 5-aastale ning seeläbi väheneb oluliselt ka jalajälg
loodusele. „Surugaasibusside kasutuselevõtt aitab lisaks ühistranspordi
keskkonnasõbralikumaks muutmisele hoida kokku ka ühissõidukite
ülalpidamise ning hoolduskuludelt – kokku ligi 5 miljonit eurot
aastas,“ selgitas abilinnapea Andrei Novikov. Ta lisas, et kui
lähiaastatel on pealinnas sõitmas juba 350 surugaasibussi, siis väheneb
CO2 linnaõhku paiskamine ca 25 000 tonni võrra aastas, mis on
hinnanguliselt võrreldav keskmiselt 7000 sisepõlemismootoriga sõiduauto
aastase heitmekogusega.
Bioforce Infra OÜ juhatuse esimehe Henry Uljase sõnul on Peterburi tee
gaasitankla ehitus sujunud kenasti, vaatamata üldistele tarneraskustele
seoses keerulise olukorraga kogu maailmas: „Kõik pealinna gaasibussid
saavad meil tangitud. Viimased edukad seadistamised ja testimised on
värskelt valminud gaasitanklas toimunud. Mõned asfalteerimistööd
lükkuvad ilmaolude paranemiseni edasi. Loa gaasirajatise kasutamiseks on
väljastanud gaasipaigaldistele tehnilist kontrolli teostav ettevõte
Inspecta Estonia, mis tagab nende kasutuskindluse ja ohutuse,“ rääkis
Uljas.
Peterburi tee tankla hõlmab enda alla 25 000 ruutmeetrit, kus on 120
aeglase tankimise kohta ning kaks kiirtankurit. Tegemist on võimsaima
omalaadse tanklaga kogu Baltikumi ja Soome peale.
Märtsis alustab Bioforce Infra teise etapi ehitusega – Kadaka tee
surugaasitankla 35 000 ruutmeetrisele alale tuleb 200 aeglase tankimise
kohta ning kaks kiirtankurit. Koos tanklate rajamisega renoveeritakse nii
Peterburi teel kui ka Kadaka teel Tallinna Linnatranspordi bussiterminalid,
kokku 170 000 ruutmeetrisel alal.
„Kahes uues surugaasitanklas saavad tulevikus tankida ööpäevas kuni
400 gaasibussi ja vajadusel saab tanklate võimsust veelgi suurendada.
Terminalidesse tuleb tavapärane maagaasi ühendus ning surugaasi
komprimeeritakse kohapeal. Tankla tehnoloogia on täisautomaatne ja ei vaja
kohapealset operaatorit,“ selgitas Henry Uljas.
Deniss Boroditši sõnul näitab gaasibusside kasutuselevõtuga TLT eeskuju
tervele transpordisektorile, julgustades teisi ettevõtteid astuma samme
keskkonnasõbralike sõidukite soetamiseks. Suurem nõudlus biometaanile
käitab taastuvenergia tootmist ning muudab selle turul kättesaadavamaks.
Nii Peterburi tee kui ka Kadaka tee biogaasitankla rajamiseks investeerib
Bioforce Infra OÜ 7,5 miljonit eurot. Koos kütusega on gaasitanklate
hankelepingu mahuks 10 aasta jooksul ca 80 miljonit eurot ehk tegemist on
ühistranspordisektori suurima gaasilepinguga Eestis.