Alanud on Peterburi tee biometaanipõhise surugaasitankla ehitus Tallinna
uute keskkonnasõbralike busside tankimiseks. Täna sai Peterburi tee
tankla ehitusele nurgakivi. Riigihanke võitnud Bioforce Infra OÜ ehitab
esimeses etapis välja Peterburi tee bussiterminali juurde surugaasitankla,
mis valmib plaanipäraselt jaanuaris.
Peterburi tee tankla hõlmab enda alla 25 000 ruutmeetrit, kuhu tuleb 120
aeglase tankimise kohta ning kaks kiirtankurit. Tegemist on võimsaima
omalaadse tanklaga kogu Baltikumi ja Soome peale.
Märtsis alustab Bioforce teise etapi ehitusega – Kadaka tee
surugaasitankla 35 000 ruutmeetrisele alale tuleb 200 aeglase tankimise
kohta ning kaks kiirtankurit. Koos tanklate rajamisega renoveeritakse nii
Peterburi teel kui ka Kadaka teel Tallinna Linnatranspordi bussiterminale,
kokku 170 000 ruutmeetrisel pinnal.
„Kahes uues surugaasitanklas saavad tulevikus tankida ööpäevas kuni
400 gaasibussi ja vajadusel saab tanklate võimsust veelgi suurendada.
Terminalidesse tuleb tavapärane maagaasi ühendus ning surugaasi
komprimeeritakse kohapeal. Tankla tehnoloogia saab olema täisautomaatne ja
ei vaja operaatorit kohapeal,“ selgitas Bioforce Infra OÜ juhatuse
esimees Henry Uljas.
Mõlema tankla rajamiseks investeerib Bioforce Infra OÜ 7,5 miljonit
eurot. Koos kütusega on gaasitanklate hankelepingu mahuks 10 aasta jooksul
ca 80 miljonit eurot ehk tegemist on ühistranspordisektori suurima
gaasilepinguga Eestis.
Laiaulatuslik uuendus hõlmab endas nii uute busside soetamist kui ka
tanklate ehitamist ja bussiterminali renoveerimist. „Kõik tänased
diiselbussid on plaanis välja vahetada keskkonnasõbraliku alternatiiviga
ning lähiaastatel sõidab Tallinna tänavatel 350 biokütust kasutavat uut
bussi, millest 100 on liinidel juba selle aasta lõpuks,“ rääkis
Tallinna Linnatranspordi AS juhatuse liige Deniss Boroditš. „Tegu on
viimaste aastate suurima keskkonnasõbraliku uuendusega Tallinna
ühistranspordis. Uute busside kasutuselevõtuga väheneb Tallinna
ühistranspordi ökoloogiline jalajälg linnakeskkonnale ca 25 000 tonni
võrra aastas,“ lisas Boroditš.
Abilinnapea Andrei Novikovi sõnul aitavad uued bussid lisaks
keskkonnasäästlikkusele ka kulusid kokku hoida. „Diiselbusside
vahetamine gaasibusside vastu aitab vähendada kulusid ca 5 miljonit eurot
aastas. Täna pakuvad gaasibussid hinna-kvaliteedi mõttes optimaalseimat
tehnoloogiat. Bussipargi uuendusega hoiame kokku ka vana ja kulunud taristu
remondi-ja ülalpidimaskuludelt,“ rääkis Novikov.
TLT tellimusel on Peterburi tee 73 objektil ehituse peatöövõtja Verston
Ehitus, kes ehitab välja bussiterminalide ja tanklate platsid. Ettevõtte
juhatuse liikme Erkko Saluste sõnul on Verston oma tegevuses alati
orienteeritud kaasaegsetele ja keskkonnasäästlikele lahendustele,
mistõttu on ehitajana antud projekti väga huvitav ja hea meel teha.
“Anname endast maksimumi, et gaasil sõitvad bussid õigeaegselt liinile
jõuaksid,” kinnitas Saluste.
Varjualused, vundamendid, vajaliku infrastruktuuri ning tehnoloogia osa
ehitab Bioforce Infra OÜ tellimusel Bioforce OÜ, kellele teostab
üldehituslikud tööd Nordecon Betoon OÜ.
Peamiselt Eesti kapitalil põhineva Bioforce Infra OÜ kasutada on
tipptasemel oskusteave ja laialdane varasem kogemus sarnaste tanklate
loomisel tänu koostööle Suurbritannia suurima surugaasitanklate
valdkonnas tegutseva ettevõttega CNG Fuels Ltd. Bioforce Infra OÜ
osanikud on Bioforce OÜ, Vintselle OÜ ja CNG Fuels Ltd. Projekti
finantseerib AS LHV Pank.